Een terugblik op 2015, en een vooruitblik op het komende jaar

Misschien kom ik er wat laat mee, zo op 5 januari, maar met deze korte blogpost wou ik toch nog eens terugblikken op het afgelopen blogjaar. Die terugblik beperkt zich louter tot deze website: voor een bredere blik op het afgelopen “taaljaar” (en het was toch weer bijzonder rijkgevuld!) verwijs ik naar het fraaie jaaroverzicht van Miet Ooms. Voor mijn eigen blog is 2015 zo’n beetje het jaar van de doorbraak geweest: terwijl m’n bijdragen op deze website in 2014 niet meteen zo succesvol waren, schoten de bezoekerscijfers in 2015 de hoogte in. Dat heeft zo z’n reden: sinds vorig jaar zet ik mezelf nog wat prominenter in de markt* als het over standaardtaal en tussentaal in het onderwijs gaat, en dat biedt me de mogelijkheid om dankbaar mee te surfen op de golf van verontwaardiging die rond dat thema blijft leven. Standaardtaal is een erg ideologisch en emotioneel geladen begrip in Vlaanderen, wat ik een paar maanden terug nog heb mogen merken toen ik er een opiniestuk over schreef op de site van Knack. U leest er de reacties zelf maar eens op na.

Er zijn wel meer van die “ophefmakende” thema’s, heb ik in 2015 mogen merken. Voor de aardigheid heb ik ook een overzicht gemaakt van de vijf blogposts die het vaakst gelezen werden vorig jaar:

  1. Latijn in het secundair onderwijs? De argumenten op een rijtje (9 april 2015)
  2. De universitaire lerarenopleiding zou zich beter door de cvo’s laten inspireren, in plaats van ze aan te vallen (24 februari 2015)
  3. Strijden tegen taalverloedering – een reactie op Leo Neels (8 december 2015)
  4. Hoe dissident is dat Gele Boekje van De Standaard nu eigenlijk? (30 januari 2015)
  5. Standaardtaal of tussentaal op school: zijn leerkrachten taalbewakers of taalbegeleiders? (26 oktober 2014)

Die topvijf laat ook zien dat ik thematisch “breder” ben gegaan: terwijl ik in de begindagen van deze blog enkel over mijn onderzoek schreef, gaan de thema’s nu van het nut van Latijn (1) over de lerarenopleiding (2) tot discussies over taalverloedering, taalverandering en taalvariatie (3-5). Zelf omschrijf ik mijn interessegebied vaak als “alles op het snijvlak van taal, onderwijs en taalonderwijs”, en dat vat het zo ongeveer wel samen, denk ik.

Wat met 2016? De eerstkomende maanden zullen vooral in het teken staan van mijn doctoraat: dat moet tegen midden dit jaar afgewerkt en ingediend zijn, en dat betekent ook dat mijn blogfrequentie – noodgedwongen – de komende maanden stevig zal afnemen. Tegelijk hoop ik de draad daarna weer te kunnen oppikken, en daarbij meer aandacht te kunnen besteden aan thema’s die me de afgelopen tijd steeds meer zijn gaan interesseren: taaldidactiek, multimodaliteit en wetenschapspopularisering. Al zal ik m’n roots nooit kunnen verloochen: zodra Mia Doornaert weer onzin verkoopt over standaardtaal en tussentaal, kruip ik in m’n (digitale) pen.

Mijn allerbeste wensen voor 2016, en dat het een boeiend en leerrijk jaar mag worden!

* De collega’s hier aan de UGent zouden eerder van “mediageil” spreken, maar dat laat ik voor hun rekening.

Advertenties

Een gedachte over “Een terugblik op 2015, en een vooruitblik op het komende jaar

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s