Over woordenschatpercepties van Vlaamse leerkrachten

Op uitnodiging van collega’s Eline Zenner en Kris Heylen (organisatoren van het panel ‘Dure woorden’) stond ik vanmorgen te blinken op het driejaarlijkse VIOT-congres, dat dit jaar is neergestreken in Leuven. In het fraaie kader van het Iers College was het tijd voor een klein uitstapje: ik dook in m’n interviews met 82 leerkrachten uit het Vlaamse basis- en secundair onderwijs, om inzicht te krijgen in hun woordenschatpercepties. Hoe schatten ze de woordenschatkennis van leerlingen in? Welke oorzaken en gevolgen verbinden ze daaraan, en welke aanpak volgt daaruit? En correleren woordenschatpercepties met ‘andere’ taalpercepties? Je zou vermoeden van wel, aangezien ‘woordenschat’ voor veel leerkrachten gelijk is aan ‘taal’ tout court. De presentatie is terug te vinden op Slideshare, of gewoon hieronder. Opmerkingen op dit verkennende stukje analyse zijn uiteraard meer dan welkom!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s