Op uitnodiging van collega’s Eline Zenner en Kris Heylen (organisatoren van het panel ‘Dure woorden’) stond ik vanmorgen te blinken op het driejaarlijkse VIOT-congres, dat dit jaar is neergestreken in Leuven. In het fraaie kader van het Iers College was het tijd voor een klein uitstapje: ik dook in m’n interviews met 82 leerkrachten uit het Vlaamse basis- en secundair onderwijs, om inzicht te krijgen in hun woordenschatpercepties. Hoe schatten ze de woordenschatkennis van leerlingen in? Welke oorzaken en gevolgen verbinden ze daaraan, en welke aanpak volgt daaruit? En correleren woordenschatpercepties met ‘andere’ taalpercepties? Je zou vermoeden van wel, aangezien ‘woordenschat’ voor veel leerkrachten gelijk is aan ‘taal’ tout court. De presentatie is terug te vinden op Slideshare, of gewoon hieronder. Opmerkingen op dit verkennende stukje analyse zijn uiteraard meer dan welkom!
Geef een reactie