Intussen werk ik al bijna 10 jaar bij Onderwijscentrum Gent, een dienst binnen de Stad Gent met een heldere missie: kinderen en jongeren, ouders, onderwijsprofessionals en hun partners ondersteunen, verbinden en inspireren, zodat kinderen en jongeren maximale ontplooiingskansen krijgen om volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

Het Onderwijscentrum werkt rond verschillende grootstedelijke thema’s, van gekwalificeerde uitstroom en armoede tot partnerschap school/gezin en taal & meertaligheid, het thema waar ik samen met m’n collega’s rond werk. Als het gaat om het inzetten op meertaligheid in de klas, als een kracht en een troef, vervult Gent al jaren een absolute pioniersrol in Vlaanderen: via tal van (onderzoeks)projecten, initiatieven en samenwerkingen bouwde Gent bergen expertise op over hoe je de meertalige achtergrond van kinderen op een positieve manier een plaats kunt geven op school én actief aan bod kunt laten komen in de klas. Maar er blijven uiteraard nog genoeg vragen op tafel liggen. Hoe ga je als leerkracht in de klas precies aan de slag met de thuistalen van je leerlingen? Hoe veranker je dat in een schoolbreed taalbeleid? Hoe bewaak je het leerproces van kinderen en jongeren als ze talen mogen gebruiken die jij als leraar niet begrijpt? Kun je meertaligheid ook inzetten bij het evalueren van leerlingen? En hoe rijmt het inzetten op meertaligheid precies met de taalontwikkeling in het Nederlands?

In 2025 schreef ik een boek dat antwoord probeert te geven op 40 dergelijke vragen die leven bij leraren op school, maar er blijven nog meer dan genoeg vragen over om antwoorden op te zoeken, in en met het Gentse onderwijsveld.

Meer weten over Onderwijscentrum Gent? 

Surf dan naar onze website: www.onderwijscentrum.gent. Je vindt er meer informatie over de thema’s waar we rond werken en waar we allemaal mee bezig zijn. In onze aanbodtool ontdek je wat we allemaal voor scholen en leerkrachten in petto hebben. Schrijf je zeker ook in voor onze nieuwsbrieven voor het basis- en secundair onderwijs, en volg ons op Facebook of LinkedIn.

Een greep uit wat Onderwijscentrum Gent de afgelopen jaren heeft ontwikkeld als het gaat om meertaligheid benutten in het onderwijs:

  • Op onze website www.meertaligheid.be vind je laagdrempelige wetenschappelijk onderbouwde informatie over meertaligheid, aangevuld met een uitgebreide materialendatabank vol tips en inspiratie.
  • De Videoroute Meertaligheid biedt zes video’s met bijbehorende gespreksleidraden, om jou en je schoolteam op weg te zetten naar een sterke school- en klasaanpak met ruimte voor meertaligheid. Er is ook een handleiding bij ontwikkeld vol tips en tricks. De Videoroute was een Vlaams-Nederlandse samenwerking tussen Onderwijscentrum Gent en Drongo platform voor meertaligheid, en kwam tot stand vanuit het project BeNeMinds, met de steun van de Europese Commissie.
  • Samen met de Taalunie en meertalig.nl werkten we een kennisdossier uit, waarin verschillende experts antwoorden bieden op veelgestelde vragen van ouders, beleidsmakers en professionals rond taal en meertaligheid in de klas.
  • Het Vertellement is een digitale meertalige kamishibai waarbij Gentenaars verhalen voorlezen in hun thuistaal. Je vindt op het online platform tientallen verhalen in evenveel talen, en er komen geregeld nog nieuwe verhalen bij. Ben je leerkracht? Dan kun je gratis een account aanmaken en de verhalen in en met je klas bekijken. In Bibliotheek De Krook (Gent) vind je ook een fysieke kamishibai waarop je de verhalen kunt bekijken. Het Vertellement werd gerealiseerd binnen het project Mee(r)lezers in Gent, een van de Lezen op School-projecten met middelen van Vlaamse Overheid.
  • In het boek Meertaligheid: een troef! (Abimo, 2016) vertellen m’n vroegere collega’s Ayse Isçi en Sara Gielen je alles over hoe je van thuistaal een echte troef kunt maken op school en in de klas. Ze putten daarvoor uit de talloze projecten die de afgelopen jaren liepen als het gaat om meertaligheid in de klas en op school. Het boek werd in 2016 bekroond met een Europees Talenlabel.
  • Binnen het project Functioneel meertalig leren in het secundair onderwijs, dat bekroond werd met het Europees Talenlabel 2020, ontwikkelden we een toolkit voor leraren en een checklist voor beleidsondersteuners, zodat secundaire scholen werk kunnen maken van meer ruimte voor thuistalen in de klas.